Mijn Brownie Cake

Intro

Wat past er beter bij Valentijn dan chocolade en rode vruchten? Wat dacht je van een cake die smelt in je mond, die je op wolkjes doet lopen, die je … je snapt het al, dit is waarschijnlijk het perfecte Valentijn gebak! Deze donkerbruine, zachte lekkernij heeft een intense chocoladesmaak en een structuur die je aan een Brownie doet denken. Zo weet je meteen waar ik de naam haal.
Mijn Brownie cake
And Ladies! Zo 'zondig' is dit zondaartje nu ook weer niet. Er komt geen boter of eieren aan te pas! De boter heb ik vervangen door 100% plantaardige olie. De olie die ik gebruik is één van de drie nieuwkomers van Vandemoortele. Na mijn enthousiaste kennismaking met 'Stoven en Bakken' was mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. En ja hoor ook deze 'Zoete Keuken' is een schot in de roos. Vandemoortele 'Zoete Keuken' is geschikt voor alle zoet gebak. In gebak kun je eieren met een gerust hart vervangen door yoghurt, en dat is wat ik hier ook heb gedaan. Ik gebruikte Griekse yoghurt. Wie te maken heeft met een lactose intolerantie kan ook aan de slag met een plantaardige yoghurt.
Mijn Brownie cake 

Ingrediënten

Een Heritage Bundt bakvorm van 2,4 liter inhoud
bakspray voor het invetten van de vorm

310 gram patisserie bloem, gezeefd
90 gram cacaopoeder, gezeefd
15 gram bakpoeder
1 theelepel zout
300 gram Griekse yoghurt
300 gram kristalsuiker
100 gram Vandemoortele olie, 'Zoete keuken'

Vandemoortele olie 'Zoete keuken'
180 ml Rice Dream, ik gebruikte Coconut
Coconut Dream
1 theelepel vanille-extract
175 gram pure chocolade, 74% cacao, gesmolten
50 ml heet water
 
Voor de afwerking:
bloemsuiker
frambozen

Bereiding

Breek de chocolade in stukken en laat smelten in een kommetje achteraan de AGA. Neem een grote kom en zeef er de bloem, cacaopoeder, bakpoeder en zout in. In de kom van de KitchenAid meng je de yoghurt, suiker, olie, Rice Dream en vanille-extract. Laat draaien met de platte menghaak op stand 2, gedurende 1 minuut.
Mijn Brownie cake
Voeg de helft van het bloemmengsel toe, meng kort. Doe er de rest van het bloemmengsel bij en het heet water, meng nogmaals tot je een glad, dik beslag hebt. Meng er de gesmolten chocolade onder. Spray de vorm goed in met bakspray. Schep het deeg in de bakvorm.
Mijn Brownie cake
Schuif de Bundt vorm op het rooster op de onderste richel van de bakoven, gedurende +/- 45 minuten. Verplaats de richel naar de bodem van de bakoven en schuif de koude plaat boven de cake. Laat nog 15 minuten verder bakken. Steek een prikker in de cake en zie of die er droog uitkomt.

Haal de cake uit de oven. Leg een natte handdoek op je aanrecht en zet er de Bundt vorm op. Laat 30 à 45 minuten staan. Haal nu de cake uit de vorm en plaats deze op een draadrooster.

Werk af met suiker en vers fruit naar keuze.
Mijn Brownie cake
 Mijn Brownie cake