Pittige maatjescrostini

Bij deze zomerse temperaturen heb ik nood aan hapjes zonder poespas. Laten we maar eens genieten, op een zonnig terrasje, van een portie omega-3-vetzuren. Schenk er een fris lokaal biertje, of een glaasje wijn bij.

Pittige maatjescrostini

Lekkere maatjes hoeven eigenlijk geen extraatjes. Wil je toch dat ietsje meer, probeer dan eens mijn 'Maatjes met Omer” of deze pittige maatjescrostini.

Zorg vooral dat je hele verse maatjesharing koopt, dit maakt echt het verschil. Ik heb daar geen probleem mee want bij mijn maandags bezoek aan het viskraam van DeliFish, heb ik steevast een paar exemplaren mee. De maatjes zijn licht gezouten, romig en zacht, ze smelten als het ware op je tong.

In Casa Latti, hebben wij het graag pittig. Elk jaar weer worden wij verwend door de zoon en schoondochter met een fles heerlijke 'Oli Picant' uit Spanje. Die olie heb ik gebruikt. Je kan natuurlijk ook een goede kwaliteit olijfolie gebruiken, eventueel met pittige kruiden.

Pittige maatjescrostini

Wat heb ik gebruikt voor 12 crostini:

2 maatjesharing
½ groene paprika, zaadlijsten en pitjes verwijderd
1 handvol waterkers, de blaadjes
2 lente-uitjes
een klein meergranen stokbroodje
1 handvol verse peterselie, de blaadjes
1 teentje knoflook
2 à 3 eetlepels pikante olijfolie


Hoe ga je tewerk:

Hak de peterselie fijn. Pers het knoflookteentje.
Meng peterselie en knoflook met de pikante olijfolie.
Snij 12 sneetjes van het stokbroodje en bestrijk de sneetjes brood met het mengsel.
Schik op een bakplaat met bake-o-glide en schuif de plaat zo hoog mogelijk in de braadoven, gedurende 5 minuten. Nu zijn ze krokant en lichtjes gekleurd.
Laat ze afkoelen.

Snijd de maatjesharing in stukjes.
Hak de groene paprika, waterkersblaadjes en lente-uitjes fijn.
Meng met de maatjesharing.

Schep met 2 koffielepels de mengeling op de afgekoelde crostini.

Pittige maatjescrostini

Dien onmiddellijk op.

Enjoy!

Tip:
Zowel het beleg als de crostini kan je op voorhand maken.
Bewaar het maatjes mengsel wel in de koelkast.


Bron: Sligro magazine
vis,lente-ui,hapjes,lunch,paprika,waterkers,tapas,pijpajuin,maatjes,