Kaastaart met een vleugje rozen

Het begon allemaal met de echtgenoot die op pinterest, een volgens hem wel lekker uitziende kaastaart pinde en de foto ook maar meteen deelde op facebook.

Niets aan de hand zeg je? Als de echtgenoot zoiets doet dan heb ik de hint wel begrepen, ik kan mijn boodschappenlijstje beginnen aanpassen.

Nu ben ik wel gewoon om af en toe wat druk uit die hoek te voelen, maar wetende dat kaastaart hoog in de persoonlijke hitparade van de echtgenoot staat gaat 'yours truly' er helemaal voor.

Kaastaart met een vleugje rozen

Ik pimpte de taart met een vleugje rozensiroop van Monin. Monin heeft trouwens nog héél wat andere smaken. Ik kocht dit flesje vorig jaar op Countryside. Een vleugje rozensiroop in een glas bubbels is trouwens ook héél lekker.
Voor de bodem heb ik Bastognekoeken gebruikt. Die hebben extra crunch en bevatten alleen kaneel, perfect als kruimelbasis voor een plattekaastaart. De klassieke speculaas of een ander droog koekje, kan natuurlijk ook.

Als afwerking koos ik voor aardbeien, niet moeilijk, het is het enige fruit dat de echtgenoot spontaan en in grote hoeveelheden eet. Oh ja, waren ze ook niet nogal prominent aanwezig op zijn 'suggestie'?
De kaastaart is trouwens ook lekker met ander seizoensfruit, zoals gemengde rode vruchten, blauwe besjes…

Wel, aan de reactie te horen en te zien heb ik duidelijk gescoord. Ik stel met trots, de beste kaastaart voor die ik ooit maakte.


Wat heb ik gebruikt voor een springvorm van 20 cm Ø:

500 gram plattekaas, Vitalinea 0%
2,5 dl room, Campina 33%
5 eetlepels fijne suiker
1 eetlepel vanillesuiker
6 blaadjes gelatine (12 g)
200 gram Bastogne koekjes, 16 stuks
75 g gesmolten boter
1 eetlepel water
arachideolie, voor de vorm
aardbeien

Kaastaart met een vleugje rozen

Hoe ga je tewerk:

Bekleed de bodem van de springvorm met huishoudfolie.
Bestrijk de zijkanten in met arachideolie.

Plet de koekjes tot kruimels in een foodprocessor of met een deegrol (doe de koekjes dan wel in een plastic zak).
Meng de kruimels met de gesmolten boter en eventueel nog 1 eetlepel water, indien de massa te droog is.
Verdeel dit mengsel mooi egaal over de bodem van de springvorm. Druk goed aan. Plaats in de frigo om op te stijven.

Week de gelatineblaadjes in ruim koud water.

Klop de room half op.
Roer de plattekaas los met de suiker en vanillesuiker.
Spatel de half opgeklopte room onder het kaasmengsel.

Warm de rozensiroop op in een pannetje, tot net aan het kooppunt.
Voeg de uitgeknepen gelatineblaadjes onmiddellijk bij de warme siroop zodat ze kunnen smelten. Pas op, niet meer op het vuur zetten.
Giet de siroop bij het kaasmengsel en schep goed ondereen.

Giet deze bereiding op de koekjesbodem.
Dek af met folie en laat enkele uren of zelfs één nacht opstijven in de frigo.

Snij de aardbeien in stukjes.
Net voor het opdienen versier je de taart met het fruit.
Besprenkel met enkele druppels rozensiroop.

Enjoy!