Salad in a Jar - Salade Niçoise

Op vandaag nog een goed bewaard geheim van Amerikaanse Foodistas, maar binnenkort een lunch hype”.

Salad in a Jar

Wow! Dit klinkt als muziek in mijn oren als ik het persbericht krijg van Vandemoortele. Vandemoortele is trendsetter op gebied van oliën en verrassende vinaigrettes. Ik ben wel van het principe wat je zelf doet doe je beter maar de vinaigrettes van Vandemoortele zijn zo smaakvol en gevarieerd dat ik ze graag gebruik.

Salad in a Jar

Na alles gelezen te hebben ben ik wild enthousiast! Ik ben helemaal klaar om op de kar te springen. Een lunchpakket samen stellen wordt makkelijker dan ooit. En wat een triomf in de ogen van je huisgenoten als ze dit pronkstuk op het werk of op school, uit hun tas toveren. De doordeweekse lunchbox wordt immers vervangen door een bokaal. Ja gewoon een bokaal, op z'n Engels een 'Jar'.

In de 'Jar' worden de salades 'opgebouwd'. Kies je ingrediënten en maak ze klaar op je eigen manier. Ook restjes kun je hier gerust in verwerken. En! geen geknoei meer met dressings in afzonderlijke potjes. Voor een knapperige salade mag deze immers niet in contact komen met de 'crunchy' ingrediënten anders krijg je een verlepte zooi.

Hoe maak je nu die 'Salade in a Jar', doodsimpel en volgens slechts 1 principe, je werkt in laagjes van onder naar boven altijd startend met de vinaigrette en als laatste en bovenste laag altijd de salade.

Tussenin bouw je de laagjes op, op de vinaigrette komen de vaste, stevigste groenten, pasta, rijst of andere granen. Vlees, gevogelte, vis of vleesvervanger sluiten aan. Eventueel daarboven andere smaakmakers zoals ui, nootjes, zaden of gedroogd fruit.

De 'Salad in a Jar' kan je enkele dagen in de koelkast bewaren. De 'Jar' beschermt en bewaart de vitaminen, de smaak en de versheid van de ingrediënten.

Hoe eet je nu dit kunstwerkje? Gewoon even schudden en de salade omdraaien op een bord.

Zoals jullie wel weten, gaat in onze koffer naar ons stekje in de Provence steevast onze Ferrari-rode cocotte, ons super anti-kleefpannetje en onze Bialetti mee. Wel dit jaar kregen ze het gezelschap van een Vandemoortele 'Jar' en enkele vinaigrettes.

Uiteraard vind ik hier in het zonnige zuiden, op een van de typische marktjes, alle nodige verse ingrediënten om eens een bokaal te vullen.

Geniet mee van mijn 'Salade Niçoise in a Jar'

Salad in a Jar

Wat heb ik gebruikt:

vinaigrette, Thousand Islands, een Zuiderse nieuwkomer bij Vandemoortele
rode rijst uit de Camargue
komkommer
fijne groene boontjes, beetgaar gekookt
rode ui, fijn gehakt
olijven, pittige Zuiderse mengeling
ansjovis, gemarineerd met look en peterselie
ei, hardgekookt
sla
basilicum, verse blaadjes

Salad in a Jar

Salad in a Jar

Hoe ga je tewerk:

Schik laagjes in de 'Jar' in volgorde van de ingrediënten.

Salad in a Jar

Net voor het opdienen even schudden en omdraaien op een bord.

Salad in a Jar

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten