Yoghurtmousse met bloedappelsien

Mijn favoriete warenhuis daagde mij uit eens een receptje te maken rond slechts een ingrediënt… een potje yoghurt van hun huismerk!

Yoghurtmousse met bloedappelsien

Nu weet ik uit ervaring dat de yoghurt van Delhaize wel lekker is. Ik spreek over het gamma van 15 soorten waaronder 12 met vruchten, 1 volle natuuryoghurt en 2 met ontbijtgranen.

Juist vanwege de lekkere smaak van de vruchtenyoghurt wil ik niet veel toevoegen en ga ik voor de variant met sinaasappel die ik afwerk met bloedsinaasappel. Dit doe ik vooral om de mooie kleur. 
Er zijn natuurlijk ook nog de andere smaken waar je mee aan de slag kunt om heerlijke dessertjes te maken zoals aardbei, framboos, bosbes, meloen, banaan of peer. Het enige wat je doet is de afwerking aanpassen.

Delhaize yoghurt met sinaasappel

In mijn recept ga ik voor een geutje Cointreau maar volgens de smaak kan je dit ook vervangen door bijvoorbeeld Poire William of Mandarine Napoléon.

Het resultaat is een lekkere lichte mousse waarvan je zonder schuldgevoel kan smullen.

Laat je maar eens goed gaan zou Félice zaliger zeggen...


Wat heb ik gebruikt voor 6 personen:

2 x 180 gram yoghurt, sinaasappel, Delhaize
2 blaadjes gelatine, 1.60 gram/blaadje
2 eiwitten
20 gram kristalsuiker
sap van ½ bloedsinaasappel
1 bloedsinaasappel, à vif

Voor de vruchtensaus:
1 bloedsinaasappel, het sap
½ bloedsinaasappel, zeste
1 steranijs
1 soeplepel golden syrup
scheutje Cointreau
½ à 1 koffielepel maïzena

Voor de afwerking:
1 bloedsinaasappel, in schijven gesneden
enkele verse muntblaadjes

Yoghurtmousse met bloedappelsien

Hoe ga je tewerk:

Week de gelatine in koud water.
Schrob de pel van de bloedsinaasappelen.

Verwarm sap van ½ bloedsinaasappel, knijp de gelatine uit en los die op in het warme sap. Zet opzij.

Klop het eiwit stijf met de draadgarde van de Kitchenaid, voeg geleidelijk de suiker toe en blijf kloppen tot je pieken bekomt.

Snij een bloedsinaasappel à vif. Daarvoor snij je eerst de boven en onderkant af tot op het vruchtvlees. Zet de sinaasappel op de snijkant en snij nu de zijkanten af. Snij vervolgens de partjes tussen de vliezen uit. Halveer de partjes.

Roer de vruchtenyoghurt los, voeg de sinaasappel partjes en het sap met opgeloste gelatine toe. Roer goed.
Spatel het opgeklopte eiwit met suiker luchtig onder het yoghurt mengsel.

Schep de mousse in individuele schaaltjes, dek af en zet koel weg. Laat een paar uur opstijven in de koelkast.

Verwarm voor de saus het sap, de helft van de zeste, steranijs en golden syrup. Giet er een geutje Cointreau bij. Breng aan de kook en bind met een beetje maïzena opgelost in 1 koffielepel water. De saus moet zeker nog lopend zijn, maar met je vinger moet je een streep kunnen trekken op een lepel.

Snij een ongepelde bloedsinaasappel in schijven, halveer ze.

Net voor het opdienen werk je de mousse af met een halve sinaasappelschijf en met een lepel van de saus. Garneer met de rest van de zeste en enkele muntblaadjes.

Yoghurtmousse met bloedappelsien

Enjoy!


Inspiratie: Vitaya

Geen opmerkingen:

Een reactie posten