Workshop foodpairing met herfstgroenten

Een tijdje terug kreeg ik in mijn mailbox een uitnodiging van Tineke Holvoet. Of ik zin had deel te nemen aan een kookworkshop, foodpairing met herfstgroenten in samenwerking met Le Creuset Belgium.
Resultaat was dat de echtgenoot en 'yours truly' op een blauwe maandag richting Kortrijk zijn vertrokken.

workshop foodpairing met herfstgroenten

De workshop ging door in de prachtige loft van Lieve Byttebier van de gelijknamige kookwinkel in Kortrijk. Lieve is blogster van 'Rue deSurène' en heeft een kookboek op haar naam 'De Tafel van Tien'. Klasse dame en de perfecte gastvrouw.
Stéphanie Coorevits nam de begeleiding van de workshop voor haar rekening. Stéphanie blogt ook, een bezoekje aan 'The Kitchenary Tales' doet je gewoon watertanden.

De overige foodbloggers waren Myriam van Hap & Tap, waarmee ik reeds vroeger had kennis gemaakt. En dan nieuwe gezichten voor mij: Claudia van Claudia's Keukenspot, Julie van Hapjesprinces en Annelies van Lieziepeasy. Een gezellige bende!

Nadia Bogaert mag ik ook niet vergeten te vernoemen, de super sympathieke vertegenwoordigster van Le Creuset.

Wanneer we vroeger over Le Creuset spraken dan hadden we allemaal de oranje gietijzeren stoofpot voor ogen. Tegenwoordig is het gamma aan degelijk keukengerief onvoorstelbaar uitgebreid. De potten bestaan nu in hippe kleurtjes, waarvan de roze kleur, de 'Chiffon Pink', echt uitblinkt. Dit is wel een beperkte uitgave.

Chiffon Pink van Le Creuset

Voor wie het natuurlijker wil zijn er vier sobere, elegante kleuren: Katoen, Sisal, Mineraalblauw en Amethist.
Sinds kort is er ook een volledig nieuw inox gamma, de kookpotten en -pannen hebben dezelfde herkenbare look van Le Creuset.

RVS reeks Le Creuset

De Pâtiliss bakvormen zijn ook niet te versmaden, ik spreek met ondervinding want ik heb de muffin vorm in mijn bezit.

Pâtiliss bakvormen Le Creuset


En niet te vergeten de accessoires zoals de zout- en pepermolens van Le Creuset! In een gamma van 9 kleuren en voorzien van een keramisch mechanisme. Zijn super, ik heb de gele in mijn keuken.

Peper- en zoutmolens Le Creuset

Nu terug naar het doel van de avond, kokkerellen! Stéphanie gaf ons uitleg over een tafel vol top ingrediënten. Stéphanie spreekt met liefde over voedsel, geeft volop tips en weet perfect wat bij wat te combineren, foodpairing!

Workshop foodpairing met herfstgroenten

Workshop foodpairing met herfstgroenten

Workshop foodpairing met herfstgroenten

Workshop foodpairing met herfstgroenten

Fourme d'Ambert

Top producten en top ingrediënten, een keuken vol foodies..., de avond kon niet meer stuk!

We gingen van start met een glaasje cava en een origineel hapje gemaakt door Stéphanie, pulled pork geserveerd in wontonkuipjes.

Pulled pork in wontonkuipjes

Per twee mochten we creatief aan de slag gaan in de mooie keuken van Lieve.
Waar was de echtgenoot ook alweer?! Hij kon mee in de potten roeren of foto's nemen voor de bloggers. Ik heb geen zweem van twijfel of aarzeling op zijn gezicht gezien... ;-)

Myriam en ik vormden een duo. Myriam is van alle (food)markten thuis!
Wij maakten een carpaccio van rode en gele biet, in combinatie met Fourme d'Ambert, krokant gebakken pancetta, afgewerkt met olijfolie, citroen, gehakte nootjes en peterselie, een ware delicatesse. Een gelijkaardige versie van de carpaccio met rode biet, staat reeds op mijn blog.

Carpaccio van rode biet

Carpaccio van rode biet

Vervolgens maakten we een tarte tatin van witloof, geitenkaas, honing en tijm. Uiteraard gemaakt in de prachtige Le Creuset tatinvorm. Zo lekker, helemaal mijn ding. Een aangepaste versie heb ik ondertussen al gemaakt in Casa Latti en deze komt eerstdaags op mijn blog.

Tarte tatin van witloof

Tarte tatin van witloof

Annelies, Julie en Claudia maakten een heerlijke risotto van fregola sarda met chorizo, bospaddestoelen en heerlijke pompoenpuree. Gemaakt in de mooie 'Chiffon Pink' pot. Dit staat op mijn to-do lijstje! de risotto dus...

Fregola met chorizo, bospaddestoelen en pompoenpuree

Fregola met chorizo, bospaddestoelen en pompoenpuree

Pittabroodjes, in stukken gesneden en geroosterd met olijfolie en zout om heerlijk te dippen in zelfgemaakte hummus.

Pittabroodjes gegrild

Hummus

Verder werden ook nog gezonde ovenfrietjes van zoete aardappel en pastinaak gemaakt. Opgediend met een tahinsaus, werkelijk super lekker en gezond.

Ovenfrietjes van pastinaak en zoete aardappel

Bruschetta's van zuurdesembrood met pompoenpuree, Fourme d'Ambert en gehakte nootjes, heerlijk als aperitiefhapje. Ook to-do!

Bruschetta van zuurdesembrood met pompoenpuree, Fourme d'Ambert en nootjes

Als toetje een heerlijke appelcake gebakken in een Pâtiliss bakvorm. Dit namen Nadia en Tineke voor hun rekening.

Appelcake

Ik heb genoten van het lekkere eten, ik dank Tineke en Nadia voor de uitnodiging, Lieve voor het gastvrij onthaal, Stéphanie voor de deskundige begeleiding, Myriam voor het samen koken, Claudia, Julie en Annelies voor de kennismaking en het aangename gezelschap.
En last but not least, dank aan mijn ventje om de ganse avond tien vrouwen te trotseren en de zware opoffering voor het vele voorproeven en de mooie foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten