Wentelteefjes

Eventjes back in time... Het is veel te lang geleden dat ik nog eens wentelteefjes heb klaargemaakt. Het idee alleen al doet bij mij de geur en smaak van weleer, naar boven komen. Het is alsof ik mijn mama bezig zie, de beschuiten soppen in warme melk en geklutst ei. Een dikke laag bruine suiker en smullen maar...
Wij noemden het 'klakkaards', anderen dan weer gewonnen of verloren brood. De Engelsen spreken over 'French toast' en de Fransen noemen het 'Pain Perdu'. Het hangt een beetje af van de streek waar je woont hoe je deze lekkernij van oudbakken brood noemt.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit probleem nu net niet heb wegens … nooit brood over.
Toch wil ik je deze 'oude' lekkernij eens voorstellen. De (klein)kinderen zullen je met dankbare ogen aankijken als je dit eenvoudig lekkers op hun bordje legt. En je recycleert meteen wat anders 'verloren' zou gaan.

Wentelteefjes

Ik heb 'luxe' wentelteefjes gemaakt met briochebrood. Het kan ook met wit of lichtbruin brood, rozijnenbrood, suikerbrood... of gebruik beschuiten. Ik heb de korstjes verwijderd, maar dit hoeft niet.


Wat heb ik gebruikt:

250 gram brioche brood in tamelijk dikke sneden
½ l melk
½ vanillestokje
1 theelepel kaneel
30 g suiker
2 eieren
bloemsuiker


Hoe ga je tewerk:

Schraap het merg uit het vanillestokje.
Breng de melk met de suiker, kaneel, merg en vanillestokje aan de kook. Laat afkoelen.

Kluts de eieren in een kom, groot genoeg om er straks de sneetjes in te dompelen.

Ik heb de sneetjes gebakken op bake-o-glide op de sudderplaat. Wel best de bake-o-glide bestrijken met wat olie.
Haal de sneetjes stuk voor stuk door de melk en daarna door het geklutst ei. Je kan er makkelijk vier per keer op de sudderplaat bakken. Als de onderkant een mooi kleurtje heeft, draai je het brood en laat de andere kant ook bruin bakken. Per kant mag je rekenen op 2 à 3 minuten.
De wentelteefjes kan je ook perfect in een antikleefpan bakken in wat boter.

Wentelteefjes

Vroeger at ik ze met een dikke laag bruine suiker, daar pas ik nu voor...

Deze klakkaards zijn zowel lekker als ontbijt of vieruurtje, met suiker, jam, vanillesaus, fruit... Volgens mij zelfs met een bol speculaasijs... dat ik daar nu niet eerder aan dacht ;-)

Wentelteefjes

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten