Gebakken bloemkool

Vorige week het programma VOLT gezien op televisie, ik ben het er mee eens dat we op restaurant meer groenten op ons bord zouden moeten krijgen. Ik volg dan ook het betoog van Pascal Naessens, die te gast was, helemaal. Zoals jullie weten ben ook ik een groot voorvechter van héél veel gezonde groenten in onze voeding. Op mijn blog is er dan ook geen gebrek aan heerlijke recepten met groenten! Als ondersteuning voor de dame in kwestie maak ik mijn versie van haar recept 'gebakken bloemkool' klaar.

Gebakken bloemkool

Wat heb ik gebruikt:

1 bloemkool, BioBello

Bloemkool
 
olijfolie
fleur de sel
versgemalen zwarte peper

Voor erbij:

AGA patatjes: Schil en snij de aardappelen in gelijke stukken. Doe ze in een ovenschaal, sprenkel er wat olijfolie over en hussel goed door elkaar.
Je kan de aardappel partjes ook extra kruiden met wat je lekker vind. Ik heb gemalen rozemarijn gebruikt en maïsgriesmeel om ze extra krokant te bakken.

AGA patatjes

Naargelang de snijwijze bak je de aardappels in 30 à 40 minuten in de braadoven.


Hoe ga je tewerk:

Verwijder alle bladeren van de bloemkool en het onderste deel van de stronk. Spoel de hele bloemkool goed in koud water.

Snij de bloemkool in plakken van +/- 2 cm dik. De plakken uit het midden deel blijven mooi in een stuk. De plakken van het buitenste deel vallen uiteen.

Zet een antikleefpan met wat olijfolie op de sudderplaat. Laat de pan opwarmen. Schik de stukken bloemkool in de pan. Laat ze langs beide zijden mooi kleuren, dit duurt een 5-tal minuten per kant. Kruid beide kanten met peper en zout.

Gebakken bloemkool

Leg de stukken die mooi gekleurd zijn in een ovenschaal. Ga verder met de rest van de bloemkool, ook de losgekomen stukken laat je zo kleuren.

Schuif de ovenschaal nog 10 minuten in het midden van de bakoven, zo gaart de bloemkool nog wat verder.

Lekker met AGA patatjes, een lekkere steak en pickles van groene tomaten.

Gebakken bloemkool

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten