Basis tomatensaus

Soms maak ik dingen gewoon omdat ik het al jaren zo doe. Dat is ook zo met mijn basis voor tomatensaus waarmee ik de winter door kom. Een collega van de echtgenoot, groot pastafan, vroeg onlangs hoe ik dit nu doe. Wel gewoon zo dus.

Geroosterde tomaten

Geen gedoe met tomaten pellen of pitjes verwijderen. Gewoon puur natuur met geurige kruiden de oven in. Zo maak ik tomatensaus.
Het is een heerlijke basis voor spaghettisaus, bij gehakt, bij geroosterde groenten, patatas bravas
Naargelang het gerecht kan je die saus nog aanvullen met olijven, verse basilicum, verse pepers, pittige kaas... Of laat de saus nog verder inkoken en gebruik die als passata bij pizza's.


Wat heb ik gebruikt:

5 kg tomaten, Biobello
1 bol knoflook, in teentjes gebroken en ongepeld
4 kleine gedroogde chilipepertjes, fijngehakt, met pitjes!
rozemarijn, enkele takjes
tijm, enkele takjes
basilicum, enkele takjes
gedroogde oregano
enkele laurierblaadjes
8 soeplepels olijfolie
6 soeplepels balsamico
versgemalen zwarte peper
fleur de sel


Hoe ga je tewerk:

Was de tomaten, verwijder het kroontje en halveer ze.

Verdeel de halve tomaten met de snijkant naar boven in twee ovenschalen.
Stop er de teentjes knoflook met pel, rozemarijn, tijm, basilicum en laurierblaadjes min of meer tussen.
Strooi er de gehakte chilipepertjes en oregano over. Besprenkel met olijfolie en balsamico. Kruid met peper en fleur de sel.

Geroosterde tomaten

Geroosterde tomaten

Als je met 2 schalen werkt is het beter om ze niet tegelijkertijd in dezelfde oven te zetten.
Schuif 1 blik onafgedekt onderaan in de bakoven gedurende 2 uur.
De andere schaal gaat onafgedekt onderaan in de sudderoven gedurende 2 uur en nog 1 uur onderaan in de bakoven.

Geroosterde tomaten

Neem de schalen uit de oven en verwijder de rozemarijn, tijm, basilicum en laurierblaadjes. Die hebben hun werk gedaan.
Haal de teentjes look er tussenuit en verwijder de pel. Dat gaat nu heel makkelijk, de look is boterzacht. Doe de look terug bij de tomaten.

Laat de inhoud enigszins afkoelen en pureer de tomaten met de look in een blender of foodprocessor.

Tomatensaus
  
Je bekomt een gladde saus, mooi van kleur en lekker geurend!

Tomatensaus

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten