St.Patrick's day main course

Maandag 17 maart is het St.Patrick's day.
Ik ga de Ieren eer aandoen en een lekker stukje Celtic lam klaarmaken. Terwijl Riverdance voor de muzikale sfeer in Casa Latti zorgt.

Celtic lam en aardpeer op St.Patrick's day

Ik maak er een puree bij van aardpeer. In de meeste recepten worden de aardperen geschild, gekookt en gepureerd.
Wel ik ga anders tewerk, volgens mij gaat er heel wat smaak verloren als je de aardperen kookt. Ik gaar ze in de pel, zo'n puree is een echte pure smaakbom!


Wat heb ik gebruikt voor 2 personen:

1 lamsrumsteak 380 g, Delhaize
+/- 8 aardperen
nootmuskaat
vers gemalen zwarte peper
zeezout
olijfolie
2 grote zoete aardappelen (bataat)
tijm

Voor de saus:
½ l lamsfond, ik heb altijd zelfgemaakte in de diepvries, is heel handig en lekker
40 ml porto
1 koffielp vloeibare honing
mespunt mosterd, Wostyn
eventueel maïzena

bataat en aardpeer

Hoe ga je tewerk:

Leg de aardperen ongeschild in een Aga bakblik en schuif dit onderaan in de braadoven. Prik na 45 minuten in de aardperen, normaal moeten ze nu helemaal zacht zijn. Haal het blik uit en zet aan de kant.

Schrob de zoete aardappelen en snij ze in de lengte in 4 of 6 stukken. Dus de schil blijft er ook aan en kan je opeten. Daar zitten trouwens veel gunstige mineralen in!
Leg ze in een Aga blik, druppel er wat olijfolie over en enkele takjes verse of gedroogde tijm. Hang het blik in het midden van de braadoven gedurende 30 à 45 minuten. Doe de gaartest door erin te prikken.

Ondertussen zijn de aardperen niet meer zo heet en behandelbaar. Haal de schil van de gare aardperen. Doe de gepelde aardperen in een blender. Doe er een eetlepel olijfolie, nootmuskaat, peper en zout bij en pureer ze. Voor mij hoeft de puree niet helemaal glad te zijn. Dus doe dit naar eigen keuze. Proef voor de kruiding. Doe de puree in een schaal, dek die af en houd de bereiding warm in de sudderoven of achteraan op de Aga.

Voor de saus meng je de lamsfond, porto, honing en mosterd in een pannetje. Laat voor de helft inkoken op de hete plaat. Kruid met peper en zout en bind eventueel met wat maïzena.

Nu rest er alleen nog de lamsrumsteak te bakken. Ik doe dit op een bake-o-glide op de sudderplaat. Langs weerskanten 2 minuten. Afdekken met aluminium folie en laten rusten. Snij daarna in dikke plakken.

Celtic lam en aardpeer op St.Patrick's day

Schep al dit lekkers op twee borden en laat het smaken!

Enjoy with a Guinness!

Celtic lam en aardpeer op St.Patrick's day