Havermout-appelkoek

Havermout is hot! Het is lekker, makkelijk, supergezond en héél veelzijdig.
Na mijn 'Valentine porridge' ga ik nu voor een plaatkoek met havermout. Ik kwam toevallig op het recept uit toen ik vorige week mijn kookboeken die her en der verspreid lagen heb uitgestald in een grote boekenkast.

Havermout-appelkoek

Wat heb ik gebruikt:

250 g zelfrijzend bakmeel
125 g havermout, Delhaize
100 g bruine basterdsuiker
200 g boter, geklaard
1 eetlepel koekkruiden (speculaaskruiden)
150 g donkere rozijnen
3 grote appels, Braeburn, is een harde zoete appel
sap van 1 limoen

Ik heb deze hoeveelheid gebakken in een bakblik, Tala 25-37 cm, te koop bij Cook&Cool
Of verdubbel de hoeveelheid en gebruik het grote Aga bakblik.

Voor erbij:
melk
chocolade-speculoos poeder, Monbana, Delhaize

Havermout Delhaize

Hoe ga je tewerk:

Klaar eerst de boter, met de Aga doe je dit heel gemakkelijk. Zet een maatbeker met boter achteraan de Aga en laat de boter smelten zonder er in te roeren. Zodra de boter gesmolten is, giet je de heldere gesmolten boter rustig over in een ander recipiënt, let erop dat de vaste melk bestanddelen achterblijven. Die worden niet meer gebruikt.
Van 250 g boter hou je ongeveer 200 g geklaarde boter over.

Schil en snij de appels. Ik heb ze in fijne brunoise gesneden met de Kitchenaid foodprocessor. Je kan de appels ook grof raspen of in kleine stukjes snijden. Pers de limoen erover en schep om, dit voorkomt verkleuren.

Meng het zelfrijzend bakmeel, havermout, basterdsuiker, koekkruiden en rozijnen door elkaar. Roer er ook de appel stukjes met limoensap onder. Giet er de geklaarde boter bij en meng nog eens grondig.

Havermout-appelkoek

Verdeel het deeg in een met bakpapier beklede bakplaat en bak de koek gaar gedurende 50 à 60 minuten in het midden van de bakoven.
Havermout-appelkoek

Schuif de koek met bakpapier op een rooster om af te koelen.
Verdeel de koek in stukken en vergeet niet te proeven :-).

Havermout-appelkoek

Lekker met een tas warme chocolademelk.

chocolade-speculoos poeder, Monbana

De volledig afgekoelde koek kan je prima bewaren in een afgesloten doos of blik.

Geniet!

Havermout-appelkoek


Bron: Groot Aga receptenboek