Feest in Casa Latti

Dit jaar was het echt wel geen traditionele kerst in Casa Latti. 
 
Feest in Casa Latti
Op 22 november waren de echtgenoot en ik uitgenodigd op de Delhaize Foodshow.
Daar stelden de partners van Delhaize nieuwe eindejaarsproducten voor. Niet minder dan 500 nieuwe producten zijn tijdens deze periode in de rekken gekomen.
Dus de echtgenoot met de camera in de aanslag, ik, enkele collega bloggers en de pers, mochten van dit alles meegenieten. We kregen tekst en uitleg en vooral mochten we uitgebreid proeven. 

Foodshow Delhaize
Het was op de foodshow dat het idee groeide om onze kinderen en kleinkinderen het een en ander van dit lekkers te laten proeven met kerst in plaats van de traditionele kalkoen.

Hoe meer kerst nadere hoe meer ik mezelf moest overtuigen om niet in de potten en pannen te staan roeren. Als gepassioneerde amateurkok en foodie werk ik altijd onder het motto 'wat je zelf doet, doe je beter'. Ook mijn blog is er niet om afgewerkte producten te promoten, in tegendeel ik sta erop al de recepten die ik presenteer, zelf te maken.

Dus buiten ieders verwachtingen ging ik deze keer dus voor een kerst met vooral dippers. At last, toen ik in het reine was met mezelf, heb ik met wat trekken en sleuren de echtgenoot ook warm gekregen voor dit concept.

Mijn 'Christmas dip' is uiteindelijk een succesverhaal geworden! Door het grote enthousiasme aan onze feesttafel, wil ik jullie laten meegenieten en misschien steek je er nog wat van op. En je hoeft niet te eindigen met de feestmaand, het hele jaar is het gewoon heel gezellig tafelen zo.


Het festijn begint met:

een CavaBrut Cuvée Raventos. Erbij proeven we van aperitiefwafeltjes van Piet Verduijn. In een verpakking heb je twee smaken: honing/mosterd en kaas/ui.

Op onze kersttafel staat een waaier aan potjes en schaaltjes, voor elk wat wils!
 
  • Trio humus van vergeten groenten: rode biet en pompoen met een toets van honing, pastinaak met een vleugje kaneel en gegrilde wortels met een toets van look. Zeker een aanrader.
Humus van vergeten groenten 
  • Tapenade van eekhoorntjesbrood, Sud'n'sol. Lekker zowel warm als koud. 
  • Trio tapenades, Peppadew, Summerkiss en kaas. 
  • Trio Pomodori.
Trio Pomodori
  •  Trio Bruscetti.
 Trio Bruscetti
  • Trio pesto.
  • Minipaprika's Inca's, een explosie van smaak.
  • Zoete peper, geroosterd.
 Zoete peper geroosterd
  •  Chutney van mango.

Zet bij de dippers een mand met grissini's, crackers en toast.
De Kerstboom van biobrood met verschillende zaadjes en pitten van De Trog, om zelf af te bakken, is er héél lekker bij.
Snij een ciabattabrood in cm dikke repen, verdeel in een ovenschaal, besprenkel met olijfolie en bak 10 minuten onderaan de braadoven.

Vul een schaal met rauwe groenten om te dippen. Ik heb bloemkoolroosjes en radijsjes. Wortel, komkommer en witte selder in staafjes.

In het midden van dit alles mag een schaal vol flinterdun gesneden plakjes Italiaanse charcuterie van Rosa dell'Angelo, niet ontbreken. De charcuterie is heel herkenbaar aan de zwarte band op de verpakking.

Ik kies voor:

charcuterie van Rosa dell'Angelo

charcuterie van Rosa dell'Angelo
  • Salame peperoncino rosso.
  • Prosciutto cotto Italiano.
  • Culatello di Parma.
  • Prosciutto crudo maiale nero, van het zwart varken uit Parma.
Prosciutto crudo maiale nero

In feite blijf je gewoon smikkelen en smullen en heb je één en al gezelligheid aan je tafel.

Een leuk gadget op tafel is een Pepperron verstuiver. Het is een geraffineerde manier om je schotels en salades te kruiden. Het bevat geen olie en is dus perfect light!

Pepperon verstuiver

Tussendoor een glaasje Carpaccio Vitello Tonnato. Super lekker fijne sneetjes kalfsvlees met een lekker sausje op basis van tonijn, olijfolie, kappertjes en citroen.

Carpaccio Vitello Tonnato

Vervolgens kies ik voor een hapje Raclette 'Pick & Mix' Delhaize. Het gamma bestaat uit 4 smaken: daslook, witte wijn van Arbois, Grange du Mont en Peperkruiden.

Raclette 'Pick & Mix' Delhaize

Als laatste ga ik voor Bertagni verse deegwaren, 'Cappellacci met girollen' verrijkt met romige ricotta.
Kook de deegwaren enkele minuten in ruim gezouten water. Geef je tafelgenoten elk een bordje met een drietal Cappellacci afgewerkt met olijfolie, een paar krulletjes Parmigiano-Reggiano en een blaadjes rucola.

Bertagni verse deegwaren, 'Cappellacci met girollen'

Nu is het tijd voor een fris tintje!
Twee nieuwe sorbets, trouwens echte aanraders, kwamen in het assortiment.
  • Een rode wijn sorbet, gemaakt met een rode Merlot wijn en een subtiel smaakje van braambessen en zwarte bessen.
  • Een cava sorbet met rode vruchten en violet. Een heuse nieuwjaarssorbet!
Rode wijn sorbet

We zijn toe aan een lekker potje koffie met zalige zondaartjes!

  • Ambachtelijke koekjes van Stephen Destrée. Er is keuze uit 8 smaken maar mijn voorkeur gaat naar de chocolade met sinaasappel en de koekjes met oranjebloesems.
 Ambachtelijke koekjes van Stephen Destrée
  •  Echte orangettes en citronnettes met donkere chocolade van Choc Fruits.
 Orangettes
  •  Een fantasiestronk van Paul Gaelens, op basis van verschillende mousses en héél mooi afgewerkt.
 fantasiestronk van Paul Gaelens
  •  Een assortiment van 12 macarons, Special Edition van Château Blanc.
 macarons
  •  En als 'top of the bill' een echte verrukking voor de smaakpapillen: de chocolade Alex&Alex, gemaakt door Frédéric Blondeel, een gerenommeerde chocolatier.
chocolade Alex&Alex

chocolade Alex&Alex

Om de gaatjes helemaal te vullen stel ik je BelGin voor, een Gin voor die door Delhaize is gecreëerd op basis van 100% Belgische ingrediënten waaronder chicoreiwortel. Deze gin is gestookt door stokerij Filliers met de samenwerking van Manuel Wouters. Je drinkt hem zoals het in is tegenwoordig, met een tonic. Niet zomaar een tonic maar een Fentimans light of regular.

BelGin

Dit was onze 'Kerst anders bekeken'. Ik vond het leuk om doen en zag alleen maar blije gezichten.

Happy 2014!