Christmas coleslaw

Intro

Voor de Foodblogswap december mocht ik rondneuzen op de blog van Fatima. 'Safrana & Argana' is een blog, zoals de naam al doet vermoeden, met héél wat Marokkaanse gerechten. Eigenlijk het ganse Midden-Oosten komt aan bod. Fatima weet ook graag wat ze eet en doet heel wat naslagwerk, dat vind ik een groot pluspunt. Gerechten met veel groenten komen ruim aan bod. Mijn oog viel op een coleslaw met rode kool in verwerkt. Rode kool link ik meteen aan Kerst en zo is mijn 'Christmas coleslaw' geboren. Ik zou ik niet zijn, als ik het recept helemaal zou volgen. De paprika en cashewnoten heb ik weggelaten en de rozijnen heb ik vervangen door gedroogde cranberry's.  We beginnen eraan!
Christmas coleslaw 
 

Ingrediënten

250 g witte kool
250 g rode kool
3 wortels
½ rode ui
een handje gedroogde cranberries

Voor de dressing:
5 grote eetlepels Griekse yoghurt 2%, Delhaize
2 eetlepels graantjesmosterd
1 eetlepel vloeibare honing
1 eetlepel wijnazijn met frambozensap, Delhaize
2 eetlepels zonnebloemolie, Delhaize
versgemalen peper
zeezout

Bereiding

Meng alle ingrediënten voor de dressing. Kruid bij, er mag best wat pit in zitten. Zet afgedekt weg in de frigo.

Schaaf de rode en witte kool en de rode ui fijn. Dit gaat super met de foodprocessor van Kitchenaid. Of gebruik een mandoline. Rasp de wortels.

Giet de dressing over de groentjes en meng alles luchtig onder elkaar. Werk af met cranberry's.
 
Een coleslaw is vooral in de Verenigde Staten héél populair. Ik vind het een perfecte side-dish.
Christmas coleslaw

Extra / Tip

Mijn derde deelname aan de Foodblogswap, een online 'event' op Facebook. Nederlandse en Belgische foodbloggers schrijven zich in voor de swap en dan wordt er elke maand een verdeling gemaakt. Zo kook je eens per maand een recept van een andere foodblogger. Deze maand werd mij de blog van Fatima 'Safrana & Argana', toegewezen. Melissa van 'Sunshine in my Kitchen' maakt iets van mijn blog.