Breekbrood voor ontbijt

Intro

Voor de foodblogswap van november kreeg ik de blog van 'Judith in the Kitchen' toegewezen. Mijn keuze was vlug gemaakt toen ik het 'Hartig breekbrood met tomaten en olijven' ontdekte. Judith heeft er gruyère kaas, gedroogde tomaat op olie, verse peterselie en verse bieslook in verwerkt. Ik stel je graag mijn versie voor:
Breekbrood als ontbijt  
Ik heb er geen hartig brood van gemaakt, maar wel een breekbrood met hazelnoten en rozijnen in verwerkt. Vooral omdat ik iemand ben die van ontbijten hou, het leek mij leuk om zo'n stapel kleine broodjes op de ontbijttafel te plaatsen en er eindeloos stukjes af te breken. En smeren maar!

Ingrediënten

320 gram tarwebloem
80 gram semolinameel, (pastameel) Semola di grano duro rimacinata, De Cecco.
5 gram droge gist
180 à 200 gram lauwwarme melk
1 ei, losgeklopt
20 gram boter, op kamertemperatuur
7 gram zout
extra gesmolten boter om de broodjes te bestrijken
kaneelpoeder

Voor de vulling:
60 gram hazelnoten, geroosterd, in grove stukken gehakt
60 gram rozijnen of krenten

Een rond bakblik, 19 cm diameter en 7 cm hoog. (Kan ook perfect in een rechthoekige of vierkante vorm)

Bereiding

Begin met het roosteren van de hazelnoten. Daarvoor leg je een bake-o-glide op de sudderplaat van de Aga. Leg er de hazelnoten op en schep ze voortdurend om met een spatel. Als de pelletjes donker gekleurd zijn, neem je de hazelnoten van de plaat. Laat ze enigszins afkoelen en verwijder de pel door de nootjes tussen je vingers te wrijven.
hazelnoten geroosterd
Neem de kom van de KitchenAid en doe er de tarwebloem, semolinameel en droge gist in. Voeg de melk, ei en boter toe. Kneed 5 minuten met de deeghaak. Voeg de hazelnoten en rozijnen toe en kneed nog 5 minuten verder. Het deeg is perfect als er niets meer aan de wanden kleeft. Voeg indien te vochtig wat extra bloem toe of indien te droog nog een weinig melk bij.

Vorm het deeg tot een bal en doe het terug in de mengkom. Dek af en laat 1 uur rijzen.

Stort het deeg uit op een bebloemd werkblad en druk de lucht eruit. Verdeel het deeg met een deegsteker in 16 (ongeveer) gelijke delen. Laat 10 minuten afgedekt rusten. Vorm de deegstukjes tot balletjes. Strijk ze in met gesmolten boter en bestuif ze met kaneel. Stapel de balletjes in het bakblik.
Breekbrood als ontbijt
Dek het deeg af met plastic folie en een handdoek. Laat nog 1 uur rijzen. Het deeg is bijna verdubbeld in volume.
Het deeg is bijna verdubbeld in volume.
Schuif het blik op de bodem van de braadovenvloer. Schuif de laatste 10 minuten de koude plaat erboven, dit voorkomt dat het brood te bruin bakt. Haal het brood uit de oven, laat 10 minuten afkoelen en haal uit de vorm.
Breekbrood als ontbijt
Super lekker lauwwarm met wat verse 'beste' boter.  
 

Extra / Tip

Een restje kan je perfect invriezen, ontdooien en een paar minuutjes opwarmen in de braadoven. Tegen de eindejaarsperiode maak ik deze broodjes opnieuw en vervang ik de rozijnen door gedroogde cranberry's. Breakfast for ever!
Breekbrood als ontbijt
Mijn tweede deelname aan de Foodblogswap, een online 'event' op Facebook. Nederlandse en Belgische foodbloggers schrijven zich in voor de swap en dan wordt er elke maand een verdeling gemaakt. Zo kook je eens per maand een recept van een andere foodblogger. Deze maand werd mij de blog van Judith 'Judith in the Kitchen', toegewezen. 'Anouk van 'Foodiesign' maakt iets van mijn blog.