Mosselen met look en rode wijn

Intro

Een Schotse vriend van mij, Mitch, vroeg me eens een receptje te prepareren met mosselen en look. Dit receptje heb ik gespot op een Canadese blog. Zoals steeds geef ik er mijn eigen 'twist' aan. Je maakt eerst een smakelijke bouillon waarin de mosselen straks stomen.
Mosselen met look en rode wijn 

Ingrediënten

voor 2 personen:

2 kg mosselen
1 ajuin, in stukjes
4 teentjes knoflook, geperst
2 tomaten, gepeld en in stukjes
1 kleine rode chilipepertje, mag met pitjes
1 plukje saffraandraadjes
¾ glas rode wijn
handvol basilicumblaadjes, gehakt
olijfolie
zeezout
versgemalen peper

Bereiding

Zet een ruime pot op de sudderplaat, voeg wat olijfolie toe en laat warmen. Voeg de fijngesneden ui, knoflook, chili en zout toe. Sauteer een 5-tal minuten of tot de ui glazig is.
Doe de saffraandraadjes, tomatenstukjes met sap en peper toe. Laat nog een 3-tal minuutjes meestoven. Giet er de rode wijn bij en breng aan de kook.
Mosselen met look en rode wijn
Zet de pot op de hete plaat, Doe dan de mosselen in de pot en sluit die af met het deksel. Na 1 minuut schud je de mosselen even om. Herhaal dit nog enkele keren. Controleer of de mosselschelpen open zijn, zo ja, haal dan de pot van de plaat.

Schep een portie mosselen met wat jus in een diep bord. Bestrooi met gesnipperde basilicumblaadjes. Eet met Aga frietjes of met brood.
 

Extra / Tip

Dit sodabrood is er lekker bij, breek er stukken af die je heerlijk kan soppen in het lekkere vocht. Now it's your turn Mitch!
 
Mosselen met look en rode wijn