Ons dagelijks brood

Intro

Ik kan zo genieten van de geur van vers gebakken brood en het knisperen van de korst wanneer het brood de oven verlaat! Denkelijk ben ik zeker niet alleen gezien jullie vele vragen. 
Daarom, mijn basisrecept:
brood

Ingrediënten

500 gram meel/bloem, ik experimenteer met allerlei soorten, het brood op de afbeelding is 300 gram pittenmeel en 200 gram witte tarwebloem

21 gram verse gist (is de helft van een klompje Bruggeman gist)
3 dl koud water
1 soeplepel olijfolie
½ koffielepel zout
1 koffielepel vloeibare honing

Bereiding

Verkruimel de gist in de mengkom van de KitchenAid, giet er 1/3 van het water bij en ongeveer 1/3 van de bloem. Gebruik de deeghaak en laat de KitchenAid op stand 1 gedurende 1 min draaien. Laat dit mengsel 10 minuten rusten.

Voeg de rest van de bloem bij, net als zout, olijfolie en honing.

Laat de KitchenAid nu maximum 10 minuten draaien op stand 2 en voeg beetje bij beetje de rest van het water toe. Geleidelijk aan wordt er een bol gevormd. Het deeg is klaar als er niets meer aan de wand van de mengkom blijft plakken. Als het deeg brokkelig is, moet je nog wat water toevoegen. Als het plakkerig is, nog wat meel toevoegen. Niet alle bloemsoorten hebben evenveel water nodig.

Haal het deeg van de kneedhaak en schep het uit de mengkom, kneed het nog eventjes door en vorm het op je werkblad tot een bal. Leg het deeg terug in de kom en dek af met een handdoek. Zet op je aanrecht, op een tochtvrije plaats en niet te warm, dus niet op de AGA!

Na 35 à 40 minuten leg je het deeg op een bebloemde plank en klop er met je platte hand de luchtbellen uit. Nu nog opbollen tot de gewenste vorm (niet meer kneden), Vet een broodvorm in of leg een bake-o-glide of bakpapier op een bakplaat en leg er het gevormde deeg op. Opnieuw afdekken en laten rijzen gedurende 45 min.
Ik bak mijn brood gedurende 35 min op de braadovenvloer van de AGA.
 
Succes aan alle thuisbakkers!
brood