Fishpie

 

Intro

Nog nagenietend van onze driedaagse in Fécamps, heb ik me laten inspireren door de zee! Ik heb een mooi stuk zalmhaasje verwerkt in een 'pie' en meteen ook de 'vlag' aangepaste die de lading dekt!
Fishpie
 

Ingrediënten

1 rol bladerdeeg kant-en-klaar (Herta)
500 g spinazie
125 g basmati rijst
zalmhaasje of zalmfilet (bepaal je zelf, voor de grote of de kleine honger)
verse dille, fijngehakt
peper & zout
 

Bereiding

Begin met de rijst te garen op de gebruikelijke Aga manier. Doe de rijst in een pan met dikke bodem. Zet je middelvinger op de rijst en giet er zoveel koud water bij tot het eerste vingerkootje onder staat. 
Breng de rijst aan de kook op de heetste plaat, zonder deksel. Zodra het water kookt roer je de rijst los van de bodem. Leg nu het deksel op de pot en zet die in de sudderoven voor een 30 à 60 minuten (langer mag ook).

Stoof de gespoelde spinazie kort aan in een weinig boter, kruid met peper & zout, laat uitlekken.

Nu neem je een vorm waar je de 'pie' wil in bakken. Ik heb een ovale schaal gebruikt, zo had ik net genoeg aan één vel bladerdeeg om de onderkant en de bovenkant te bekleden. Er kon zelfs nog een visje vanaf!

Bekleed de bodem van de vorm met bakpapier en de helft van het bladerdeeg. Schep er de gegaarde rijst op. Verdeel er de rauwe zalm op en de dille en als laatste de gestoofde en uitgelekte spinazie. Kruid met peper & zout.

Bestrijk de rand van het onderliggende bladerdeeg met losgeklopt ei. Bedek nu de vulling met de andere helft van het deeg. Nu kan je je helemaal uitleven voor de versiering! 
Bestrijk tot slot alles met de dorure.

Bak de 'pie' 30 minuten op een rooster op de bodem van de braadoven. Na 20 minuten heb ik er wel de koude plaat boven geschoven om te vermijden dat de 'pie' te bruin wordt!
 

Extra / Tip

Ik heb het plaatje compleet gemaakt door het te serveren met een gemengde groene sla besprenkeld met pikante olie.
De vis hebben we laten zwemmen in een Chardonnay, fût en chène, van 2011.
Fishpie
 
Enjoy!