Rolbiscuit

Intro

De laatste week heb ik ontzettend genoten van de retro-week van Jeroen in Dagelijkse Kost. De beeldfragmentjes uit vervlogen tijden, brachten mij terug in de tijd. Eigenlijk alle gerechtjes van de retro-week heb ik mijn mama weten maken.
Rolbiscuit
De rolcake roept herinneringen op aan het oude vergeelde kookboekje, 40 recepten voor pasteigebak. Het 'beschuit-gebak' zoals het biscuit toen werd genoemd, heeft mijn mama menigmaal gemaakt. Het deeg werd toen gebakken in een vierkant deksel van een blikken doos. Zou het een doos van lukken geweest zijn?
Rolbiscuit
Genoeg sentimenteel gedaan, we gaan eraan beginnen. Ik was zinnens 'gewoon eens proberen of het mij ook lukt', en ja hoor, ik kan het bloggen. 
 
Mijn versie heb ik toch proberen ietwat light te houden.
 

Ingrediënten

Voor de biscuit:
200 g mix voor sponge cake (Aveve)
3 eieren
20 ml water

Voor de afwerking:
rabarberconfituur (zelf gemaakt 1,5 kg fruit en 500 g geleisuiker)
Alpro soya – luchtig en creamy, opgeklopt in de KitchenAid, suiker toevoegen is niet nodig amandelschilfers, eventjes geroosterd in een droge pan, op de bodem van de braadovenvloer. Pas op, laat ze niet aanbranden.
Rolbiscuit

Bereiding

Meng de sponge cake mix met 3 eieren en het water in de kom van de KitchenAid, laat het mengsel 10 min kloppen op de hoogste stand, met de draadgarde.

Beleg de grote ovenschaal (bodem is 40 op 30 cm) van Aga met bake-o-glide. Strijk het beslag gelijkmatig uit over de volledige oppervlakte van de bakplaat. Hang de bakplaat op de onderste richel van de braadoven +/- 230° en bak gedurende 7 min. Het biscuit moet een lichtbruin kleurtje hebben. Neem de bakplaat uit de oven, leg een vel bakpapier, de grootte van het gebak, op het biscuit. En nu komt het! Draai de bakplaat om! Ik heb een plank op de bakplaat geplaatst en zo de hele constructie omgedraaid. Laat zo afkoelen. Deze tip heb ik ooit eens gekregen van een bakker!

Verwijder de bakplaat en trek de bake-o-glide, waarop het biscuit gebakken is, voorzichtig los. Bestrijk nu het gebak met confituur en een laagje opgeklopte room. Rol nu het biscuit op met behulp van het bakpapier die nu aan de onderkant lag. Leg het rolgebak op de naad.

Bestrijk nu de opgerolde biscuit met een dun laagje rabarberconfituur met behulp van een penseel. Rol het gebak door de geroosterde amandelschilfers tot er overal een laagje aan vastkleeft. Snij aan beide uiteinden een dun plakje af, zo oogt het gebak meteen mooier en kan je meteen een voorproefje doen.

Het resultaat heeft hier meteen goedkeuring gekregen en mama zou zeker fier zijn dat haar liefde voor het koken verder leeft in mij.
Rolbiscuit
 

Extra / Tip

De volgende keer maak ik een versie met chocomousse en krieken op sap. En misschien met Kerst wordt het een echte Kerststronk.