Halloweenstoemp met tomatencompote

Intro

Vorige week stond het kokkerellen op een laag pitje, een zware verkoudheid stuurde al mijn plannen lelijk in de war. Deze avond zou ik eventjes vlug een stoemp maken, toen ik bezig was, kreeg ik plots inspiratie om er een Oosters tintje aan te geven en het meteen ook te bloggen. Bij de stoemp heb ik een tomatencompote gemaakt, het recept daarvoor heb ik gehaald uit een libelle.
Halloweenstoemp met tomatencompote
 

Ingrediënten

Wat heb je nodig voor 2 personen:

4 delen pompoen
een weinig olijfolie
1 deel aardappels
een weinig melk
half bosje verse munt
gemalen komijn
ras-el-hanout
peper en zout

voor de tomatencompote:
 
1 kg tomaten, ik heb soeptomaten gebruikt van onze goeie vriend Hans
3 sjalotten
2 tenen knoflook
weinig olijfolie
1 eetlepel honing
1 takje rozemarijn
peper en zout

Bereiding

Je begint best met de tomatencompote, want die heeft eventjes tijd nodig. Pel en ontpit de tomaten. Snij ze in grove stukken. 
Pel en hak de sjalotjes fijn en rasp de lookteentjes. 
Stoof de sjalotjes in een weinig olijfolie, tot ze glazig zijn. 
Voeg de knoflook toe en laat eventjes meestoven. 
Voeg de tomatenstukjes toe en de honing, duw een takje rozemarijn in het tomatenmengsel. Kruid met peper en zout. 
Zet de pot zonder deksel op de bodem van de braadoven, wel af en toe omroeren en laat die voor de helft inkoken. Het is de bedoeling dat je een consistentie bekomt zoals chutney. Bij mij was de compote ingedikt na 45 minuten.

Snij de pompoen doormidden, haal de pitten eruit en verdeel de pompoen in halve maantjes. Leg ze naast elkaar in een ovenschaal, besprenkel lichtjes met olijfolie, en hang de schaal op de onderste richel van de braadoven gedurende 30 minuten.
Ondertussen schil je de aardappelen, snij ze in gelijke stukken en stoom ze gaar in de sudderoven.

Na een half uur zijn de pompoen stukken gaar, nu kan je makkelijk de schil verwijderen van het vruchtvlees. Pompoen op die manier gegaard, smaakt ook pittiger dan wanneer je de stukken kookt. Pureer nu de gare pompoen door een zeef of prak ze fijn. Zeker niet met de staafmixer want dan bekom je een crème. Kruid af met zwarte peper en zeezout.

Pureer vervolgens de gare aardappelen. Voeg beide purees samen, als de massa wat te droog is, dan voeg je een geutje warme melk toe, kruid bij met een theelepel ras-el-hanout en een halve theelepel gemalen komijn. Werk af met peper en zout en de fijngehakte muntblaadjes.
 

Extra / Tip

De stoemp heb ik vergezeld van een blinde vink, gehaald bij hoevevlees Maertens.

Wij vonden de stoemp héérlijk! De reactie van mijn ventje was 'dit mag je nog maken hoor, spijtig dat wij elke gerechtje maar één keer eten, want de volgende keer probeer je toch weer iets anders'. Tja, hoe zwaar kan je lot zijn?