Pittige wortelsoep met geitenkaas

Intro

Terwijl mijn wederhelft druk in de weer is met het op punt zetten van de Mega40 retro, zie ik mijn kans schoon om er een dagje kokkerellen van te maken. Met op de achtergrond muziek uit de jaren 60, mijn snijplank en mes in de aanslag, ben ik er helemaal klaar voor.
Pittige wortelsoep met geitenkaas
Het is een stevig soepje geworden, ideaal als zondagmiddag lunch na een 'te laat ontbijt'... Bovendien is de soep snel klaar, dus waarom nog twijfelen?
 

Ingrediënten

600 g wortels, geschraapt en in stukjes gesneden
1 courgette, geschild en in stukken
1 ui, fijngesnipperd
1 teentje look, geperst
kippenbouillon
1 theelepel korianderzaadjes, geplet in de vijzel
1 chilipepertje, fijngesneden
peper & zout
4 sneetjes toastbrood
olijfolie
1 vers geitenkaasje, natuur
als garnering, enkele blaadjes groen, wat je in aanbod hebt

Bereiding

Normaal gezien gaat bij mij de soep enkele uren in de sudderoven. Voor langslapers heb ik een kortere versie, met een heel goed resultaat.

Neem een pot, met zware bodem en fruit de ui en look aan in een geutje olijfolie. Voeg de geplette korianderzaadjes en het fijngesneden chilipepertje toe, en laat de geuren eventjes vrijkomen. Voeg de wortel- en courgettestukjes toe, laat al roerende 5 minuutjes stoven. Kruid met peper & zout. Dit alles gebeurt op de sudderplaat. Leg een deksel op de pot en zet die een half uur in de bakoven.

Breng ondertussen de kippenbouillon aan de kook. Haal de pot uit de oven en schep een deel van de gegaarde groenten in de KitchenAid blender en voeg een geut bouillon toe, mix. Dit herhaal je tot alle groenten op zijn, zorg dat de soep de gewenste dikte en kruiding heeft en voeg indien nodig nog wat bouillon, peper en/of zout toe.

Voor de croutons snij je het brood in dobbelsteentjes, doe die in de kleine ovenschaal, besprenkel met pittige olijfolie en wat grof zout. Hang de schaal bovenaan in de braadoven, +/- 10 minuutjes, regelmatig controleren en het blik eventjes opschudden.

Schep de soep in borden, verkruimel in het midden wat van de geitenkaas, voeg croutons toe en werk af met een blaadje groen. Ik heb Oma's mosterdsla gebruikt, die is verkrijgbaar in Delhaize.
 

Extra / Tip

Dit opkikkerend soepje is een echte aanrader.
 Pittige wortelsoep met geitenkaas
 
soep,chili,maaltijdsoep,courgette,korianderzaad,wortels,geitenkaas,