Russisch ei à la Casa Latti

Intro

Het was de laatste dagen een “retro” drukte van jewelste in “Casa Latti”! Mijn ventje ging helemaal los in een nieuw oldiesradio project, dus ik kon niet achterblijven hé. Een vergeten gerechtje uit die vervlogen, gouden jaren: “Russisch ei”. In mijn jeugd werd er zo'n blikje groentenmacedoine gebruikt, hardgekookte eieren en een nogal vloeibare mayonaise.
Russisch ei à la Casa Latti
Ik verwerk er rode biet in, die haal ik bij Hans, een vriend van ons. Die heeft de beste rode bietjes uit de streek!
 

Ingrediënten

voor 2 personen:

1 grote rode biet, schrobben, inpakken in aluminiumfolie en naargelang de grootte +/-1 uur op de onderste richel van de braadoven.

250 gram groene boontjes
4 à 6 wortelen
1 gele en 1 rode paprika
200 gram aardappelen
2 eieren
verse sardientjes in olijfolie, zo'n versie die men geeft als tapas
peper, zout en verse munt als afwerking

Voor de dressing:
1 potje Griekse yoghurt (Danone)
1 koffielepel pittige mosterd (Wostyn)
1 koffielepel mierikswortelpasta
1 geutje rodewijnazijn

Bereiding

Snij de gare rode biet in stukjes van ongeveer 1 x 1 cm.

Schraap de wortels, snij ze in kleine blokjes, en gaar ze tot het rauwe eruit is. Doe hetzelfde met de ontvelde paprika's.

Kook de boontjes een 8-tal minuutjes beetgaar, koel ze af onder stromend water, en snij ze in stukjes van ongeveer 1,5 cm.

Schil de aardappels, snij ze eveneens in dobbelsteentjes en gaar ze gedurende 5 minuutjes.

Kook de eitjes gedurende 4 à 5 minuutjes, halfzacht.

Voor de dressing roer je alle ingrediënten door elkaar.

Nu rest je alleen nog alles te schikken op twee borden. Op de foto zijn de rode bietjes niet zo zichtbaar, simpelweg om het feit dat ik begonnen ben met de bietjes als basis en de rest erop.
Werk af met de dressing en enkele blaadjes munt.
Russisch ei à la Casa Latti